Serwis o edukacji finansowej dzieci i młodzieży

Do czego przydaje się aplikacja mobilna banku?

Mateusz Skrzypczak   •   27 lipca 2022 r.

Bankowa aplikacja mobilna to praktycznie nic innego jak bankowość elektroniczna, tyle że z poziomu smartfona i bez konieczności wchodzenia na stronę internetową banku. Dla osób, które przyzwyczaiły się do korzystania ze smartfona częściej niż z komputera, jest to często już jedyna forma bankowości elektronicznej, jakiej potrzebują. W aplikacji można bowiem zrobić już więcej niż w tradycyjnym systemie bankowości elektronicznej, dostępnym w przeglądarce internetowej.

Dla kogo są aplikacje bankowe

Kto korzysta z aplikacji mobilnych? Wbrew pozorom nie tylko dzieci i młodzież, dla których jest to naturalna forma obsługi konta. Według raportu NetB@nk przygotowywanego przez Związek Banków Polskich, na początku 2022 roku już ponad 80% osób korzystających z bankowości internetowej, robi to także przez aplikację mobilną – jest to prawie 17,5 mln osób! Liczba ta rośnie z każdym kwartałem.

Co potrafią bankowe aplikacje mobilne

Na wstępie wypada rozróżnić dwa rodzaje funkcji: bankowe i dodatkowe. Funkcje związane z bankowością to oczywiście podstawa, ale jak zaraz pokażemy, funkcje dodatkowe to nie jakieś tam zbędne dodatki, tylko faktycznie rozwiązania ułatwiające życie i pozwalające pozbyć się z telefonu kilku innych aplikacji!

Funkcje bankowe

W bankowej aplikacji mobilnej można m.in.:

  • sprawdzić saldo (niekiedy można tak skonfigurować aplikację, by stan konta był widoczny jeszcze przed zalogowaniem),
  • sprawdzić historię płatności,
  • wykonać standardowy przelew,
  • wykonać przelew na telefonem za pomocą Blika,
  • płacić lub wypłacać gotówkę za pomocą Blika,
  • aktywować płatności telefonem (np. Apple Pay, Google Pay) lub zegarkiem,
  • autoryzować transakcje (zamiast kodu SMS),
  • szybko zablokować kartę lub zmienić jej limity,
  • otrzymywać powiadomienia o aktywności na koncie: wykonanych płatnościach lub otrzymanych przelewach. To o tyle ważne, że nawet jeśli nie zorientujesz się, że np. zgubiłeś kartę, informacja o wykonanej transakcji będzie jasnym sygnałem, że karta jest w posiadaniu kogoś innego i trzeba ją jak najszybciej zablokować. Powiadomienia takie są, w przeciwieństwie do powiadomień SMS, darmowe.

Funkcje dodatkowe

Bankowe aplikacje mobilne potrafią dużo więcej. W zależności od banku, w aplikacji można także:

  • doładować telefon na kartę,
  • opłacić parking,
  • opłacić przejazd autostradą,
  • kupić bilet komunikacji miejskiej,
  • kupić bilet na pociąg lub autobus,
  • kupić bilet do kina,
  • zasilać konta na platformach subskrypcyjnych z filmami, serialami, muzyką, grami,
  • zalogować się do Profilu Zaufanego,
  • zachowywać zdjęcia paragonów,
  • złożyć wniosek w programach 500+ lub Dobry Start.

Dlaczego to istotne? Dzięki temu możesz potencjalnie wyrzucić z telefonu aplikacje służące do wykonania tylko jednego rodzaju płatności, np. opłacania autostrad lub kupowania biletów komunikacyjnych. Aplikacje bankowe najczęściej i tak korzystają z tych samych systemów, ale można mieć o jedną aplikację mniej! Najpierw jednak, dla pewności, sprawdź jakie funkcje ma aplikacja Twojego banku.

Aplikacje dla dzieci

Warto nadmienić, że dla najmłodszych poniżej 13 roku życia, niektóre banki mają dedykowaną aplikację, dostosowaną do wieku dziecka. Mają je m.in. Pekao SA (PeoPay KIDS) i mBank (eKonto Junior). W aplikacjach tych nie ma takich funkcjonalności jak dla dorosłych. Zwykle dziecko może sprawdzić stan konta, zobaczyć historię transakcji, poprosić rodzica o zasilenie, lub wykonać drobne płatności w ramach limitu ustawionego przez rodzica.

Aplikacje dedykowane dzieciom skupiają się na nauce tego, jak działa bank i wspierają dziecko w oszczędzaniu, umożliwiając też rodzicowi kontrolę nad tym, co się dzieje na rachunku dziecka (zazwyczaj w aplikacji rodzica).

Jak zacząć korzystać z aplikacji mobilnej banku

Aplikację zawsze należy pobrać z oficjalnego sklepu: AppStore lub Google Play. Zawsze sprawdź, czy zgadza się wydawca (czyli jest to bank) i opinie użytkowników, aby przypadkiem nie naciąć się na podróbkę. W AppStore to bardzo mało prawdopodobne, ale nie jeden raz głośno było o złośliwych aplikacjach w Google Play, gdzie kontrola nie jest aż tak ścisła.

Jeśli masz wątpliwości, wejdź na oficjalną stronę Twojego banku i tam zawsze znajdziesz link do aplikacji w sklepie. Wchodząc na stronę banku, zawsze sprawdź dobrze adres w przeglądarce i certyfikat, poprzez kliknięcie na kłódkę. Musi pojawić się przy niej nazwa banku.

Następnie, po pierwszym otwarciu aplikacji, konieczna będzie weryfikacja, m.in. podanie numeru klienta, numeru PESEL i odpowiedź na jakieś dodatkowe pytania. Wszystko po to, by ktoś w Twoim imieniu nie aktywował aplikacji powiązanej z Twoim kontem na swoim telefonie. W mBanku dodatkowe zabezpieczenie to wysyłka SMS z Twojego numeru telefonu i podanie kodu otrzymanego w odpowiedzi od banku.

Na samym końcu ustawisz PIN do aplikacji, który będzie ją zabezpieczał. Wybierz PIN, który nie jest oczywisty i nie jest taki sam, jak Twój PIN do telefonu. W niektórych aplikacjach od razu można włączyć także logowanie biometrią (np. odciskiem palca).

Czy używanie aplikacji mobilnych jest bezpieczne?

W zakresie wykonywania operacji, aplikacja mobilna jest tak samo bezpieczna jak bankowość elektroniczna dostępna w przeglądarce internetowej. Połączenie jest szyfrowane, więc ryzyko wycieku Twoich danych jest niskie. Mimo to, najlepiej korzystać tylko z zaufanych sieci WiFi (np. w domu), a najlepiej z własnego internetu mobilnego. Lepiej dmuchać na zimne!

PIN lub zabezpieczenie biometryczne chroni aplikację przed nieautoryzowanym dostępem do niej: jeśli ktoś spróbuje skorzystać z Twojego telefonu bez Twojej wiedzy, ukradnie go, lub jeśli go zgubisz. Pamiętaj tylko, by nigdy nie wpisywać kodu PIN tak, by ktoś mógł do podejrzeć – i przede wszystkim, nigdy nikomu nie należy go podawać.

Na koniec, nigdy nie należy klikać w linki otrzymane w SMS-ach, komunikatorach lub wiadomościach e-mail, które sugerują konieczność wykonania płatności, dopłaty, transakcji potwierdzającej itp. Prawie zawsze jest to phishing, czyli próba wyłudzenia danych przez przestępców. Bank nigdy nie poprosi także o Twoje hasło, o Twój kod PIN, ani o pobranie jakiegoś dodatkowego oprogramowania – innej aplikacji.