Serwis o edukacji finansowej dzieci i młodzieży

Samochód elektryczny dla rodziny z dotacją od Państwa

Mateusz Skrzypczak   •   07 lipca 2022 r.

Trwa nabór wniosków na dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego „Mój Elektryk”. Program prowadzony jest przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a wysokość dofinansowania wynosi 18 750 zł lub 27 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny.

Pojazdy elektryczne objęte dotacją

Samochody objęte dotacją to samochody kategorii M1, czyli napędzane w 100% energią elektryczną:

  • ładowane z zewnętrznego źródła zasilania (jak prawie wszystkie samochody elektryczne dostępne aktualnie na rynku),
  • produkujące energię elektryczną z wodoru (to być może przyszłość motoryzacji).

Najistotniejszym kryterium jest to, że silnik nie może emitować jakichkolwiek gazów cieplarnianych na potrzeby napędu. Samochody hybrydowe nie są zatem objęte programem dofinansowania, ponieważ nie są zeroemisyjne.

Kwota dofinansowania do zkaupu samochodu elektrycznego wynosi do 18 750 zł lub do 27 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Cena pojazdu nie może przekraczać 225 000 zł, lecz ten limit nie obowiązuje posiadaczy KDR.

Jaki samochód elektryczny dla rodziny?

Jeszcze kilka lat temu samochody elektryczne w większości były małymi i lekkimi samochodami miejskimi. Są one też znacznie droższe niż ich spalinowe odpowiedniki, zatem czy jest w ogóle z czego wybierać, szukając auta dla rodziny? Oczywiście! Dziś wielu producentów sprzedaje już elektryczne odpowiedniki swoich crossoverów, SUV-ów, a nawet vanów – spokojnie więc można już nabyć pakownego „elektryka”.

Oto lista samochodów elektrycznych dla rodziny dostępnych w Polsce, posortowanych od najtańszych do najdroższych wg cen na dzień pisania artykułu (7 lipca 2022 r.):

  • Dacia Spring – od 91.400 zł
  • Kia Niro – od 122.900 zł
  • Nissan Leaf – od 138.900 zł
  • Mazda MX-30 – od 145.900 zł
  • Kia e-Soul – od 149.990 zł
  • Hyundai Kona – od 151.900 zł
  • Citroen e-Berlingo – od 162.190 zł
  • Citroen e-C4 – od 163.400 zł
  • Opel Mokka-e – od 166.400 zł
  • Peugeot e-Rifter – od 169.200 zł
  • Renault Megane e-Tech – od 169.900 zł
  • Opel Combo-e Life – od 176.350 zł
  • Peugeot e-2008 – od 177.500 zł
  • Volkswagen ID.3 – od 185.890 zł
  • Skoda Enyaq iV – od 189.300 zł
  • Kia EV6 – od 201.900 zł
  • Hyundai Ioniq 5 – od 203.900 zł
  • VW ID.4 – od 207.790 zł
  • Nissan Ariya – od 209.900 zł
  • Audi Q4 e-tron – od 212.300 zł
  • Mercedes EQA – od 216.100 zł
  • Volvo XC40 Recharge – od 219.400 zł
  • VW ID.5 – od 220.890 zł

W powyższym zestawieniu pominęliśmy samochody miejskie i małe (takie jak np. Fiat 500e, Renault Zoe czy Opel Corsa-e) oraz samochody droższe niż 225 tys. zł, mimo że dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny nie obowiązuje górny limit ceny samochodu.

Dodatkowe warunki dotacji w programie Mój Elektryk

Dofinansowanie obejmuje wyłącznie samochody nowe, które nie były dotychczas zarejestrowane. Dopuszcza się dofinansowanie pojazdu zarejestrowanego przez dealera, importera lub firmą leasingową, jeżeli jego przebieg nie przekracza 50km. Auto zakupione z dotacją nie może również być wykorzystywane w działalności gospodarczej, w tym rolniczej.

Wnioski można składać wyłącznie przez Generator Wniosków o Dofinansowanie. Nabór trwa do 30 września 2025 r. lub do wyczerpania budżetu przeznaczonego na dotacje, w wysokości 100 milionów złotych.

Wszystkie informacje na stronie: https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/nabor-dla-osob-fizycznych